Ai nevoie de psihoterapie, atunci când:

• îți este dificil să te adaptezi schimbărilor care apar în viața ta;
• îți dorești o perspectivă nouă, mai pozitivă, asupra ta;
• emoțiile tale par să nu țină cont de rațiune;
• relațiile îți creează mai degrabă disconfort decât bucurie și împlinire;
• acțiunile te îndepărtează de scopurile propuse;

Și lista ar putea continua cu multe alte motive sau aspecte care îți afectează starea de bine.

Ce este bine să știi despre psihoterapie?

Psihoterapia este un proces de auto-explorare și învățare, în care beneficiezi de sprijinul unui specialist, acreditat de instituții de specialitate. Există multiple forme de psihoterapie care diferă prin modelul teoretic care le fundamentează, prin metodele și strategiile pe care le utilizează: terapii psihodinamice, comportamentale, cognitiv-comportamentale, umanist-experiențiale, sistemice, ce pot fi practicate în diferite modalități: individual, în cuplu și familie, în grup și, mai recent, online. Cele mai multe formele de psihoterapie se bazează pe relația de colaborare dintre psihoterapeut și client, pe dezvoltarea unui cadru de siguranță în care poți discuta deschis despre aspectele dureroase sau dificile ale vieții tale. De obicei, psihoterapeutul te însoțește arătându-ți acceptare, încredere, empatie, îți stimulează capacitatea de auto-reflecție și te îndrumă în descoperirea unor căi de rezolvare a problemelor sau de dezvoltare personală. Personalitatea psihoterapeutului, stilul său de a interacționa, metodele pe care le folosește pot să ți se potrivească sau nu. Este bine să cauți terapeutul cu care simți că poți colabora și care practică forma de terapie potrivită ție.

În general, terapia implică o întâlnire săptămânală, cu durata de 40-60 de minute. Ritmul acesteia, poate fi adaptat însă, în funcție de nevoile tale, dar și de disponibilitatea terapeutului. Rezultatele pe care le poți obține prin psihoterapie, precum încrederea în sine, echilibrul emoțional, buna gestionare a relațiilor, independența și autonomia, depind de deschiderea, disponibilitatea și implicarea ta în cadrul ședințelor, de buna colaborare cu psihoterapeutul, dar și de continuarea procesului de auto-observare în viața de zi cu zi. Terapia nu se desfășoară doar în timpul întâlnirii cu terapeutul, ci ea continuă prin atenția pe care o dai gândurilor, emoțiilor și comportamentelor tale și prin exersarea unor noi reacții.

De asemenea, este util să înțelegi că schimbarea personală nu este un demers liniar și mereu ascendent, ci mai degrabă unul sinuos, cu progrese, dar și cu stagnări. Ai nevoie de timp să integrezi lucrurile noi pe care le descoperi despre tine în terapie, ai nevoie să exersezi noile atitudini, comportamente în multiple ocazii și în contexte diverse, pentru a ajunge să te caracterizeze. Abordarea unor aspecte sensibile din viața ta poate să ducă, în primă fază, la o accentuare a trăirilor negative, dar acest lucru e normal și face parte din procesul de vindecare.

Psihoterapia nu este o soluție magică prin care dispar problemele și suferințele din viața ta, dar ea îți oferă o cale prin care poți să accesezi resursele tale interioare, iar acestea, îți permit să faci față viitoarelor dificultăți. Cu alte cuvinte, psihoterapia poate să trateze, dar și să prevină suferința psihică. Învățând să reflectezi, să flexibilizezi și să lărgești perspectiva din care analizezi evenimentele trăite, schimbi felul în care gândești, simți și te percepi pe tine, relațiile tale, chiar viața ta și sensul acesteia. Cresc șansele să devii mai rezilient în fața adversităților, să fii mai capabil să-ți utilizezi calitățile și potențialul pentru evoluția și dezvoltarea ta.

Cel mai mare câștig al psihoterapiei este înțelegerea propriei funcționări psihice, ceea ce îți oferă șansa de a deveni propriul tău vindecător sau antrenor pentru succes. Pentru a ajunge acolo, îți trebuie însă curajul de a începe procesul de autocunoaștere și, uneori, cel de a recunoaște propria vulnerabilitate și de a cere ajutor.

Mariana Sîrbu
Psiholog, Psihoterapeut


0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *